Forum www.politechnikakatowice.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Pytania + odpowiedzi na kolokwium
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.politechnikakatowice.fora.pl Strona Główna -> Przedmioty sem 8 / Strategie logistyczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wilkowa
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 14:55, 02 Maj 2011    Temat postu: Pytania + odpowiedzi na kolokwium

W tym temacie każdy kolejno podaje:
nr strategii , nazwe strategii
Pytania i odpowiedzi na zadane przez siebie pytania.

Aby nie było bałaganu... jesli chcecie porozmawiać albo zadawać jakieś pytania do czegoś to prosze to uczynić w innym temacie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wilkowa
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pon 15:23, 02 Maj 2011    Temat postu:

Strategia nr 7 Strategia push i pull


1. Do jakiego rodzaju dóbr materialnych stosuje się strategię pull a dla jakich push ?
Strategia push-wykorzystywana najczęściej w przypadku dóbr masowych, powszechnego użytku, mało zróżnicowanych.Konsument odnosi wrażenie, że produkt znajduje się "pod ręką"
Strategię pull wykorzystują głownie firmy o silnych markach (np rynek samochodowy, elektroniczny). Odnosi się do dóbr, o które klient musi sam zabiegać. (np. drogie pióra, narty, maszyny)

2. Proszę opisać strategię push.
(pchania, system tłoczący)- to system, w którym wielkości i terminy zleceń ustalane są centralnie, przy czym wielkość zamówienia jest funkcją pobytu. (np. MRP)
W kanale dystrybucji system ten polega na "przepychaniu" produktów przez kanał od producenta - pośrednika- do końcowego odbiorcy.

3. Proszę opisać strategię pull.
(ciągnienia) - to system w którym nie występuje zlecenie wspólne dla wszystkich komórek, a wielkość zleceń dla kolejnych komórek wynika z aktualnego pobytu zgłaszanego przez poprzedzajęce komórki. To tzw. "zasysanie" pracy zależnie od możliwości przerobowych zasobu mniej wydajnego. (np JIT, Kanban).
W kanale dystrybucji system ten jest skierowany głownie na ostatecznego nabywcę produktu, który to sam ma mobilisować pośrednika do sprowadzenia produktu do sprzedaży.


Ostatnio zmieniony przez Wilkowa dnia Pon 15:36, 02 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anek
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 168
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 17:59, 25 Maj 2011    Temat postu:

S 1. Strategia zróżnicowanej dystrybucji
1) Korzyści stosowania zróżnicowania
2) Na czym polega dyferencjacja odbiorców
3) Narzędzia zróżnicowanej dystrybucji

S 2. Strategia racjonalizacji:
1) Na czym polega zasada Pareto + przykłady
2) Zastosowanie strategii racjonalizacji w logistyce

S 4. Strategia opóźniania
1) Rodzaje opóźnień w strategii postponement
2) Przykłady w logistyce
3) Cele strategii opóźniania

S 5. Strategia Just-in-Time
1) Korzyści JiT
2) Problemy związane z zastosowaniem JiT

S 6. Strategia 7 zer
1) 7 obszarów minimalizacji
2) Jakie metody w logistyce oparte są o strategie 7 zer
3) Od czego zależy wprowadzenie strategii 7 zer

S 8. Strategia insourcingu i outsourcingu
1) Podział + opis
2) Wady i zalety outsourcingu
3) Wady i zalety insourcingu

S 9. Analiza Make or Buy
1) 3 poziomy podejmowania decyzji
2) Na czym polega MoB
3) Narzędzia analizy MoB

S 11. Filozofia "keizen"
1) Na czym polega
2) Schemat zastosowania
3) Wady i zalety

S 12. Filozofia "Jidoka" w logistyce produkcji
1) Opis postępowania
2) Korzyści
3) Na czym polega automatyzacja
4) Metody wykorzystywane w Jidoce

S 13. Filozofia "Heijunka" w logistyce produkcji
1) Na czym polega
2) 3 czynniki
3) Omówić jeden z czynników

S 16. Metoda SMED
1) Różnice między przezbrajaniem wewnętrznym i zewnętrznym

S 17. Metoda 3P
1) Na czym polega
2) Zalety

S 18. Metoda Poka-Yoke
1) Na czym polega
2) Podział i różnice między .....

S 20. APS
1) Na czym polega strategia planowania w sieci
2) Wady i zalety
3) Obszary zastosowania APS w logistyce


//tyle co zapisała : )

Autorzy proszeni o odpowiedzi, ew. uzupełnienie pytań i poprawki
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hawryl
Prezes



Dołączył: 08 Paź 2009
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 20:53, 25 Maj 2011    Temat postu:

S 16 Metoda SMED
2. Co jest głównym celem metody SMED ?
3. Co się składa na proces przezbrajania maszyn ?
Ad 1
Do przyzbrojenia wewnętrznego potrzebne jest wyłączenie maszyny/urządzenia, natomiast przyzbrojenie zewnętrzne można wykonać w czasie pracy maszyny.
Ad 2
Głównym celem metody jest eliminacja czasów zbędnych w procesach produkcyjnych, których występowanie powoduje powstawanie zatorów produkcyjnych zwiększających koszty produkcji Metoda SMED jest, więc doskonałym narzędziem eliminacji wąskich gardeł w niektórych procesach produkcyjnych. Innowacyjność i specyfika tej metody polega nie na całkowitym pozbyciu się pewnych czynności lub zadań, lecz na odpowiednim zorganizowaniu całego procesu pracy a dokładniej rzecz ujmując na maksymalnym skróceniu czasu przestoju ograniczonego zasobu.
Ad 3
• przygotowanie demontażu, weryfikacja materiałów,
• demontaż i montaż narzędzi,
• centrowanie i ustawianie wymiarów i innych parametrów,
• wykonanie próbnych egzemplarzy półfabrykatów.


Ostatnio zmieniony przez hawryl dnia Śro 20:54, 25 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Natalia
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Śro 21:12, 25 Maj 2011    Temat postu: 5. Strategia JiT

5. STRATEGIA JiT

1) Założenia systemu JiT?
• zero zapasów (zapasy na poziomie zerowym; planowanie dostaw bardzo precyzyjnie – z dokładnością co do dnia, godziny);
• zero błędów (wysoka jakość produktów/usług);
• krótkie cykle realizacji zamówień (zdyscyplinowania i sprawdzeni dostawcy);
• częste i małe dostawy (dostarczanie towarów na bieżąco).

2) Korzyści wynikające z stosowania Just in Time?
• poprawa obsługi klienta;
• skrócenie cykli dostaw i cykli produkcyjnych;
• wzrost jakości produkcji;
• partnerskie kontakty z dostawcami i odbiorcami;
• minimalizacja zapasów;
• ograniczenie marnotrawstwa i odpadów;
• redukcja kosztów i nakładów;
• wzrost wydajności pracy i motywacji pracowników.

3) Problemy związane z zastosowaniem JiT?
• zatrzymanie produkcji w wyniku braku materiałów;
• utrata sprzedaży a nawet „odwrócenie się klienta” w wyniku braku towarów lub produktów;
• wysokie koszty związane z częstymi dostawami.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienka
Administrator
Administrator



Dołączył: 14 Lis 2007
Posty: 596
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 15:59, 31 Maj 2011    Temat postu:

1.Korzyści wynikające z zastosowania strategii DRP
Zastosowanie modułu DRP umożliwia osiągnięcie następujących korzyści:
•podniesienie poziomu obsługi klienta,
•zmniejszenie zagrożenia wyczerpania zapasów,
•redukcję poziomu zapasów produktów gotowych,
•zmniejszenie poziomu kosztów transportu,
•usprawnienie funkcjonowania centrów dystrybucyjnych

2.Róznice międy DRP a MRP
Podczas gdy w planowaniu potrzeb materiałowych (MRP) ustala się główny harmonogram produkcji, a następnie oblicza wielkość zapotrzebowania brutto i netto na materiały do produkcji, w planowaniu zasobów dystrybucji (DRP) wychodzi się od popytu na wyroby gotowe, uznanego jako popyt niezależny (wynika z zamówień klientów i prognozowanej sprzedaży) i posuwa się (niejako) do tyłu, ustalając realistyczny i racjonalny, obejmujący cały system, plan zamawiania potrzebnych produktów gotowych.
Najbardziej zauważalna różnica miedzy systemami MPR a DRP to taka, że w systemie DRP można wielokrotnie dostosowywać harmonogramy dostaw do dynamicznych, zmieniających się potrzeb rynkowych.

3.Jakie informacje są niezbędne do opracowania prognoz zapotrzebowania każdej jednostki składowania zapasu:
•prognozy popytu na poszczególne jednostki składowania zapasu;
•bieżący poziom zapasu danego SKU (tj. zapas dysponowany;
•docelowy zapas bezpieczeństwa;
•zalecana wielkość uzupełnienia zapasu;
•czas dostawy uzupełniającej zapas.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
chojnos
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 83
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 16:13, 31 Maj 2011    Temat postu:

S.13 Hejiunka

1) Na czym polega
2) 3 czynniki
3) Omówić jeden z czynników

Ad 1.Heijunka czyli poziomowanie produkcji. Istotą Heijunka jest uzyskanie jednakowego rytmu produkcyjnego, co możliwe jest poprzez zręczne połączenie i korzystne sterowanie zleceniami produkcyjnymi. Działania te udoskonalają proces produkcyjny i chronią go przed zbyt wysokim obciążeniem. Głównymi korzyściami z wdrożenia Heijunka jest udoskonalenie przepływu produkcyjnego, skrócenie czasu przebiegu wyrobu, a także wzrost wydajności i poprawa jakości.

Ad 2. Heijunka odnosi się do trzech powiązanych ze sobą czynników, mających wpływ na ciągłość przepływu: poziomowania zapotrzebowania , poziomowania obciążenia (sekwencjonowanie produkcji wyrobów) oraz bilansowania obciążenia linii (równoważenie linii).

Ad 3.
Istota poziomowania zapotrzebowania sprowadza się do tego, aby dostawcy dostarczali dokładnie to, co producent potrzebuje (właściwa jakość), tyle ile potrzebuje (są to małe ilości), i wtedy, kiedy potrzebuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
...losiu...
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 18:53, 31 Maj 2011    Temat postu:

S 17. Metoda 3P

1) Na czym polega
To szybkie projektowanie produktów i procesów produkcyjnych w celu zapewnienia jakości, wydajności.Zamiast ulepszanie istniejącego procesu hali zaczynamy od czystej kartki papieru. 3P jest używany do stworzenia linii produktów określonego systemu produkcji w krótkim czasie projektowania i spełniają wymagania jakościowe, koncepcji rynku bramek czasu, warunków produkcji i kosztów.

Jednym słowem jest to opracowanie produktu jaki chcemy wyrabiać i stworzeniu nowego systemu produkcji zamiast przerabianiu obecnych linii produkcyjnych.

2) Zalety
Proces Przygotowania Produkcji minimalizuje środki potrzebne, takie jak kapitał, narzędzia, miejsca, zapasy i czas.
3P jest cennym narzędziem, ponieważ koszt usunięcia odpadów w najwcześniejszych etapach rozwoju produktu jest mniejsza niż w fazie końcowej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Konrad
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 53
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bytom
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 20:42, 02 Cze 2011    Temat postu:

S 12. Filozofia "Jidoka" w logistyce produkcji

1) Opis postępowania:
System jest zorganizowany w taki sposób, aby w razie wystąpienia anomalii w procesie zapewniał :
1. wykrycie anomalii
2. zatrzymanie procesu
3. ustalenie albo naprawienie defektu
4. zbadanie pierwotnej przyczyny i wdrożenie środków przeciwdziałających nawrotowi problemu
2) Korzyści:
• Zapobieganie produkcji wadliwych wyrobów
• Operator może kontrolować większą ilość maszyn
• Wyższa elastyczność w przeciwieństwie do pełnej automatyzacji
3) Na czym polega automatyzacja:

Autonomatyzacja oznacza połączenie pojęć „automatyka“ i „autonomia“. Stanowi bardziej podstawy postępowania, aniżeli określa metody lub narzędzia pracy. W procesie produkcyjnym, każda maszyna powinna być zdolna do pracy w trybie automatycznym, bez kontroli pracownika. W wypadku wystąpienia jakiejkolwiek odchyłki od normy, urządzenie powinno być w stanie samoczynnie przerwać pracę i w ten sposób zapobiegać produkcji wadliwych wyrobów.
4) Metody wykorzystywane w Jidoce:
• Andon: to wizualny sposób komunikacji przy użyciu sygnałów świetlnych. Daje możliwość zatrzymania procesu produkcyjnego w momencie pojawienia się defektu
• Poka Yoke
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kr0p3k
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Zabrze
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 17:34, 03 Cze 2011    Temat postu:

z tego co widzę to mojej strategii nie ma, wiec pytań z tego tez nie będzie jak rozumiem ? Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anek
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 168
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 18:20, 03 Cze 2011    Temat postu:

S14. Strategia użycia kart KANBAN
1) Na czym polega zastosowanie strategii KANBAN?
2) Wymienić wady i ograniczenia użycia kart KANBAN
3) Zadanie kart Kanban/ Jak wyglądają karty KANBAN?

S15. Metoda 5 „S” jako metoda zaangażowania pracowników w budowanie strategii przedsiębiorstwa
1) Omówić zasady 5 „S”
2) Przykład
3) Wady i zalety metody 5 „S”

S19. Strategia SCM - Zarządzanie Łańcuchem dostaw
1) Efekty stosowania strategii SCM
2) Na czym polega partnerstwo w ramach łańcucha dostaw?
3) Jakie przepływy związane są z zarządzaniem łańcuchem dostaw?

S 21. ERP – Planowanie Zasobów Przedsiębiorstwa
1) Wyjaśnij pojęcie ERP
2) Obszary zastosowania modułow ERP
3) Wskaż wspólne obszary ERP i MRP

S22. CRM – Zarządzanie Relacjami z Klientami
1) Podaj definicję CRM
2) Wymień 5 korzyści wynikających z wdrożenia CRM
3) Wymień i krótko opisz obszary CRM

S 23. MRP II – Planowanie Zasobów Pordukcyjnych
1) Podaj korzyści wynikające z zastosowania MRP
2) Czym różni się MRP I od MRP II?
3) Na czym polega harmonogrowanie?

S 24. DRP II – Planowanie Zasobów Dystrybucyjnych
1) Jakie informacje są niezbędne do opracowania prognoz zapotrzebowania każdej jednostki składowania zapasu?
2) Różnice w strategiach MRP i DRP
3) Korzyści wynikające z zastosowania strategii DRP

S29.Strategia ciągłego uzupełniania towarów CRP
1) Do czego prowadzi strategia CRP?
2) Dlaczego ważna jest wymiana między producentem a klientem?
3) W jakich branżach jest stosowane CRP?

S 30. Strategia QR
1) Na czym polega strategia QR?
2) Narzędzia wykorzystywane w QR
3) Jaka jest rola elektronicznych punktów sprzedaży QR


ps. i tak jeszcze czekam na potwierdzenie pytan od dr Ciesli
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anek
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 168
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 19:43, 03 Cze 2011    Temat postu:

PYTANIA:
1. Korzyści stosowania i narzędzia strategii zróżnicowanej dystrybucji.
2. Zastosowanie strategii racjonalizacji w logistyce wg zasady Pareto.
3. Rodzaje opóźnień w strategii opóźniania (postponement).
4. Założenia strategii Just-in-Time.
5. Podaj 7 obszarów minimalizacji w strategii 7 zer.
6. Opisz różnicę między strategiami typu push i pull.
7. Opisz i wskaż zalety strategii insourcingu i outsourcingu.
8. Na czym polega i jakie są narzędzia analizy w strategii Make o Buy?
9. Wskaż obszary doskonałości w koncepcji doskonałości logistycznej (ABL).
10. Na czym polega i jaki jest schemat zastosowania filozofii „keizen”?
11. Opis postępowania w filozofii "Jidoka" w logistyce produkcji .
12. Na czym polega filozofia „Heijunka”?
13. Rola i wygląd kart Kanban w strategii KANBAN.
14. Omówić zasady 5 „S”
15. Różnice między przezbrajaniem wewnętrznym i zewnętrznym w metodzie SMED.
16. Na czym polega metoda 3P w logistyce?
17. Na czym polega metoda Poka – Yoke?
18. Efekty stosowania strategii zarządzania Łańcuchem dostaw (SCM).
19. Na czym polega strategia planowania w sieci (APS)?
20. Obszary zastosowania modułow ERP
21. Wymień korzyści wynikające z wdrożenia CRM - Zarządzanie Relacjami z Klientami.
22. Na czym polega harmonogramowanie w MRP?
23. Jakie informacje są niezbędne do opracowania prognoz zapotrzebowania każdej jednostki składowania zapasu w DRP?
24. Jakie możliwości dynamicznego modelowania daje stosowanie strategii DEM w obszarze logistyki?
25. Opisz narzędzia stosowane w strategii Kontroli Zapasów Magazynowych IC (Inventory Control).
26. Jakie korzyści przynosi stosowanie strategii integracji dostawców?
27. Zalety i wady stosowania strategii niezawodności operacji w logistyce.
28. Jakie są skutki wprowadzenia strategia ciągłego uzupełniania towarów CRP?
29. Na czym polega i jakie są narzędzia stosowane w strategii szybkiej reakcji QR?
30. Podstawowe założenia stosowania strategii zarządzania zapasami przez dostawce (VMI).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
anek
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 168
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sosnowiec
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 21:15, 03 Cze 2011    Temat postu:

21. Wymień korzyści wynikające z wdrożenia CRM - Zarządzanie Relacjami z Klientami.
• umożliwienie stworzenia centralnego systemu informacji marketingowej (SIM);
• ułatwienie wdrożenia sposobu zarządzania opartego o CRM;
• zwiększenie satysfakcji klientów;
• zwiększenie lojalności klientów;
• zwiększenie sprzedaży;
• wprowadzenie spójnego systemu obsługi klienta dla całej firmy.
• zredukowanie czasu przeznaczonego przez sprzedawców na czynności administracyjne;
• zwiększenie efektywności wykonywanych działań posprzedażowych;
• obniżenie kosztów rekrutacji i szkolenia pracowników;
• zmniejszenie kosztów zmiennych;
• zmniejszenie ilości reklamacji;
• zwiększenie efektywności działań promocyjnych;
• zmniejszenie kosztów promocji;
• zaoszczędzenie czasu pracy pracowników działu promocji;
• pełna kontrola budżetu przeznaczonego na promocję;
• badanie efektywności poszczególnych działań promocyjnych;
• kontrola pracy działów;
• identyfikacja klientów.


// no ale chyba nie trzeba wszystkich wymienic ? : P
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pandzik
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 16 Lis 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 23:56, 03 Cze 2011    Temat postu:

3. Rodzaje opóźnień w strategii opóźniania (postponement):
-OPÓŹNIENIE ZAKUPU (PURCHASE POSTPONEMENT)
-OPÓŹNIENIE PRODUKCJI (MANUFACTURING POSTPONEMENT)
-OPÓŹNIENIE W LOGISTYCE (LOGISTIC POSPONEMENT)
-OPÓŹNIENIE W CZASIE (TIME POSTPONEMENT)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wilkowa
Logistyka Transportu
Logistyka Transportu



Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 263
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 9:58, 04 Cze 2011    Temat postu:

6. Opisz różnicę między strategiami typu push i pull.


Strategia push
(pchania, system tłoczący)- to system, w którym wielkości i terminy zleceń ustalane są centralnie, przy czym wielkość zamówienia jest funkcją pobytu. (np. MRP)
W kanale dystrybucji system ten polega na "przepychaniu" produktów przez kanał od producenta - pośrednika- do końcowego odbiorcy.

Strategia pull
(ciągnienia) - to system w którym nie występuje zlecenie wspólne dla wszystkich komórek, a wielkość zleceń dla kolejnych komórek wynika z aktualnego pobytu zgłaszanego przez poprzedzajęce komórki. To tzw. "zasysanie" pracy zależnie od możliwości przerobowych zasobu mniej wydajnego. (np JIT, Kanban).
W kanale dystrybucji system ten jest skierowany głownie na ostatecznego nabywcę produktu, który to sam ma mobilisować pośrednika do sprowadzenia produktu do sprzedaży.


Strategia push-wykorzystywana najczęściej w przypadku dóbr masowych, powszechnego użytku, mało zróżnicowanych.Konsument odnosi wrażenie, że produkt znajduje się "pod ręką"
Strategię pull wykorzystują głownie firmy o silnych markach (np rynek samochodowy, elektroniczny). Odnosi się do dóbr, o które klient musi sam zabiegać. (np. drogie pióra, narty, maszyny)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.politechnikakatowice.fora.pl Strona Główna -> Przedmioty sem 8 / Strategie logistyczne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Programosy.
Regulamin